Gepubliceerd op 13/04/2022
De COVID-crisis heeft niet alleen ons sociaal leven in de war gegooid. Voor, u als ondernemer, heeft dit ongetwijfeld ook uw zaakvoering bemoeilijkt.
We geven u graag enkele tips mee:
1. Meld de overmacht:
Indien u vreest een contractuele verplichting niet te kunnen nakomen t.g.v. overmacht, verwittig dan zo snel mogelijk uw medecontractant op schriftelijke en gemotiveerde wijze. Vraag ontvangstbevestiging van uw schrijven of doe uw kennisgeving per aangetekende post teneinde elke discussie achteraf uit te sluiten.
2. Probeer te (her)onderhandelen:
Een gesloten overeenkomst strekt partijen tot wet en dient in principe uitgevoerd te worden conform haar bepalingen. Niets verhindert echter dat partijen na contractsluiting opnieuw samenzitten en aanpassingen aanbrengen aan de overeenkomst, wat de reden ook is en al zeker in het licht van gewijzigde omstandigheden.
Zorg er in voorkomend geval wel voor dat u elke afspraak, die afwijkt van hetgeen contractueel is vastgelegd, op papier zet.
3. Kijk uw contracten en uw Algemene, Bijzondere en Factuurvoorwaarden na: Voorafgaand aan het uitbreken van de COVID-crisis bevatten weinig overmachtsclausules bepalingen inzake pandemieën en/of overheidsverboden en -maatregelen.
Het is echter aangewezen uw contractuele clausules hiermee aan te vullen. Tevens is het aan te raden om voorbehoudsclausules i.v.m. leveringstermijnen en prijsschommelingen op te nemen, of uw bestaande clausules zo te formuleren dat u een herzieningsrecht heeft.
Vermijd daarentegen vaste, dwingende leverings- of uitvoeringstermijnen en vaste, niet-herzienbare prijsbepalingen.
Tim De Clercq
Advocaat / oprichter
info@taloadvocaten.be+32 3 612 57 60
+32 3 612 57 69
Mter. De Clercq