Gepubliceerd op 24/10/2025
Veel verzekerden, zowel particulieren als ondernemers, leven in de veronderstelling dat het (tijdig) indienen van een schadeaangifte automatisch impliceert dat deze correct wordt opgevolgd door de verzekeraar.
Zo wachten verzekerden in de praktijk vaak af, tot zij plots tot het besef komen dat er al geruime tijd niets is vernomen over de stand van zaken in hun schadedossier.
Helaas is het dan niet ongebruikelijk dat de verzekeraar zich beroept op de wettelijke verjaringstermijn, en de vordering zonder meer afwijst.
In vele gevallen stuit dit op onbegrip bij de verzekerde: “Ik ben toch goed verzekerd?”
In wat volgt lichten wij u graag toe welke stappen u best onderneemt om uw rechten te vrijwaren.
1.Vooreerst: wat is verjaring in verzekeringszaken en vanaf wanneer begint deze te lopen?
In het Belgisch verzekeringsrecht geldt er een wettelijke verjaringstermijn van in principe drie jaar. Deze termijn vindt haar basis in artikel 88, §1 van de Wet betreffende de verzekeringen.
De bepaling luidt als volgt:
“De verjaringstermijn voor elke rechtsvordering voortvloeiend uit een verzekeringsovereenkomst bedraagt drie jaar(…)”
Concreet betekent dit dat van zodra u kennis heeft van de schade én van het feit dat deze schade gedekt is (of zou moeten zijn), de termijn van drie jaar een aanvang neemt.
De verjaringstermijn begint aldus te lopen vanaf het ogenblik waarop u met kennis van zaken kunt handelen. Meestal is dit het moment waarop het schadegeval zich voordoet, maar de exacte startdatum kan variëren afhankelijk van de concrete omstandigheden van het dossier.
Het is dus cruciaal om uw dossier juridisch correct te laten analyseren.
2.Essentieel: het aanspreken van de verzekeraar en de gedegen opvolging van het schadedossier
Van zodra u kennis heeft van een schadegeval, dient u uw verzekeraar hiervan zo snel als mogelijk te verwittigen.
Echter, het louter melden van een schadegeval via telefoon, hetgeen niet zelden gebeurt, is vaak niet voldoende.
Om uzelf juridisch in te dekken, raden wij aan:
- De schade schriftelijk te melden aan uw verzekeraar, bij voorkeur aangetekend of via een traceerbaar digitaal kanaal;
- Het verzoek tot tussenkomst duidelijk te formuleren;
- Alle communicatie zorgvuldig te bewaren.
Dit om te anticiperen op mogelijke bewijsproblemen die zich in een later stadium zouden kunnen voordoen.
Voorts is het belangrijk om het schadedossier goed op te volgen en erover te waken dat u niet gedurende een onredelijk lange periode zonder enig nieuws van uw verzekeraar blijft.
Herinner u: de verjaringstermijn is in beginsel drie jaar nadat u kennis krijgt van het schadegeval waarvan u weet of redelijkerwijs had moeten weten dat deze gedekt is.
3.Wat nu als de verjaring wordt ingeroepen door de verzekeraar?
Het inroepen van de verjaring door de verzekeraar heeft niet altijd tot gevolg dat elke vorm van tussenkomst of schadevergoeding definitief uitgesloten is.
Het is echter van essentieel belang om zorgvuldig bij te houden:
- wanneer u kennis kreeg van de schade;
- wanneer u uw verzekeraar hebt aangesproken;
- of er mogelijk sprake is van stuiting of schorsing van de verjaringstermijn.
4.Stuiting of schorsing van de verjaringstermijn?
In bepaalde omstandigheden kan de verjaringstermijn tijdelijk worden opgeschort of onderbroken. Klassieke voorbeelden zijn:
- Onderhandelingen die zouden plaatsvinden tussen u en de verzekeraar;
- Een gerechtelijke procedure;
- Overmacht.
Het is in dat geval evenwel raadzaam deskundig advies in te winnen bij specialisten, om zo onherstelbare fouten te voorkomen.
Ons kantoor beschikt over ruime ervaring in verzekeringsrecht en staat u graag bij in elk stadium van het dossier: zowel preventief als in geval van betwisting.
Aarzel niet om contact met ons op te nemen voor een eerste advies.
Glaston Devia
Advocaat / Partner
Info@taloadvocaten.be+32 3 612 57 60
+32 3 612 57 69
Mter. Devia
Meer artikels
